”Det er politikernes og forbrugernes ansvar”

Arhh… Politikerne siger at det er virksomhederne og forbrugerne der skal tage ansvar, forbrugerne mener det er politikerne og virksomhederne – og virksomhederne peger på politikerne og forbrugerne. Tadaa hårdknude. For at vi reelt kan komme hen til den bæredygtige fremtid, så skal vi alle tage ansvaret på os. Både forbrugere, politikere og virksomheder. Det betyder dog ikke, at det bare er super nemt at springe ud i som virksomhed.

Det kan være svært som virksomhed at se, hvordan man skal kaste sig ud i en større omlægning til bæredygtighed, hvis man ikke oplever, at kunderne efterspørger det. Det kan også virke som en skræmmende ide at ’pålægge sig selv restriktioner’ som ændrer forudsætningerne for ens produkt, der måske stadig vil blive sammenlignet med konkurrenternes, som kan køre videre som de plejer. Så ville det da være meget bedre at vente på at politikerne satte nogle regler, så vi alle står lige – eller hvad?

Kunderne ved bedst?

Hvis I ikke oplever, at kunderne efterspørger bæredygtighed hos jer, er I måske ikke særligt motiverede til at kaste jer ud i det. Den tilgang er nok meget normal. Jeg vil dog først og fremmet godt lige stille spørgsmålstegn ved, om de egentligt efterspørger det. (Hvis I har fine spørgeskemaundersøgelser, hvor det ryger nederst på listen – så fair nok!) Jeg har personligt ofte stillet spørgsmål når jeg handler, fordi jeg netop ved at efterspørgslen er vigtig – men der er godt nok også mange situationer, hvor det ikke engang er faldet mig ind, at bæredygtighed var en mulighed – og jeg er ellers rimelig nørdet på det punkt. Derfor er jeg også sikker på, at der er mange mennesker som ikke aktivt efterspørger bæredygtighed, fordi det ikke er faldet dem ind som en mulighed.

Nogle gange har man brug for at se noget, før man kan finde på at efterspørge det.

Derfor bør en manglende aktiv efterspørgsel ikke være en stopklods i omlægningen til bæredygtighed. Selv hvis kunderne var helt ligeglade med bæredygtighed – så ville det jo aldrig blive noget man fravælger et produkt på.

Vi vil ikke begrænse vores muligheder

”Jamen bæredygtighed er jo bare en række nye krav, der indskrænker vores muligheder”. Jeg kan godt forstå, at man kan få den tanke, at det bare bliver sværere at lave produkter, hvis man også skal tage hensyn til at det skal være bæredygtigt. Men bæredygtighed er meget mere og andet end restriktioner.

Bæredygtighed kan både betyde innovation og besparelser.

Bæredygtighed kan betyde helt nye muligheder. Nye løsninger på gamle problemer og nye forretningsområder. Se her hvis du vil høre mere om disse muligheder.

Lige forhold

Hvorfor skal vi, når de andre ikke gør det? Det ville være nemmere hvis politikerne tog beslutningen for os. Så ville man ikke være den eneste i branchen, der skulle gå foran og rydde en vej, man ikke ved hvor ender. Kæmpe sig gennem buskadset mens de andre bare kører derudaf som de plejer. Hvis nu bare politikerne kunne tage sig sammen og lave nogle fælles regler, så ville vi alle stå lige.

Vil du virkelig gerne stå lige med dine konkurrenter – eller vil du være lidt foran?

Jeg gætter på at du egentlig godt kunne tænke dig at være lidt foran. Jeg gætter også på at det er langt mere motiverende selv at tage beslutningen, end at få den dikteret ovenfra.

Jeg er ikke uddannet fremtidsforsker, men jeg har dog nok fremtidssans til med sikkerhed at sige, at i fremtiden skal vi alle være bæredygtige. Spørgsmålet er ikke om I skal omstille, men om hvornår I skal omstille.

  • Hvis I omstiller nu, vil I få en konkurrencefordel, ved at stikke positivt ud i jeres branche.
  • Hvis I venter, bliver I bare en af mængden, der omstiller fordi alle de andre gør det.
  • Hvis I venter for længe, så kommer det til at afspejle sig negativt og din virksomhed vil blive dårligere stillet end konkurrenterne.

Så hvornår skal I omstille? Vil I virkelig blive ved med at vente på politikerne (som vi har ventet på siden Brundtlandrapporten i 1987)? Eller vil I selv tage beslutningen og komme i gang nu, så I kan nå at få en konkurrencefordel ud af det? – Jeg hepper på nu.

Jeg er ved at arbejde på et lille onlinekursus, der vil hjælpe dig med at se mulighederne i bæredygtighed. Skriv dig op til nyhedsbrevet herunder og vær blandt de første der hører om kurset.

Satte det nogle tanker igang?

Flere gode input

Virksomhedens verdensmål

Man kan som virksomhed i dag ikke komme udenom at tage stilling til FNs verdensmål. Men hvordan gør man det på en måde så det reelt giver værdi og ikke bare bliver en række tomme floskler?

Hvordan ser den bæredygtige verden ud?

Vi ved at vi skal være mere bæredygtige både på individuelt plan, som virksomheder og som samfund, men hvordan ser det egentlig ud? Hvad er det vi sigter mod?

Hør mere om hvordan din virksomhed kan blive mere bæredygtig

Skriv dig op til nyhedsbrevet og få tilsendt tips, nyheder og tilbud: